Czym jest taksówka zbiorowa
Taksówka zbiorowa (ang. share taxi, także: bush taxi, w Rosji i innych krajach byłego ZSRR "marszrutka" - od marszrutnoje taksi, w krajach Ameryki Łacińskiej taxi colectivo) - środek transportu drogowego w wielu częściach świata, zwłaszcza w krajach rozwijających się (choć nie tylko). Często - z powodu braku komunikacji publicznej w danym rejonie - jest to jedyny sposób poruszania się na duże odległości dla osób niedysponujących własnym środkiem transportu.
Taksówkami zbiorowymi są zazwyczaj prywatne samochody osobowe lub minibusy. Ten środek transportu różni się od zwykłych taksówek faktem zabierania wielu pasażerów, z góry ustalonym celem podróży (każdy kierowca zwykle wozi pasażerów tylko na jednej trasie) oraz zapewnianiem komunikacji na trasach międzymiastowych, a czasem także międzynarodowych. Od autobusów w transporcie publicznym taksówki zbiorowe różnią się natomiast brakiem ustalonego rozkładu jazdy.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Taksówka_zbiorowa
Autokary i wygoda podróży
Autokary duże i małe spełniają jedną, podstawową funkcję- maja przewieźć grupę osób na wskazane miejsce o wskazanym czasie. Jednak autokary różnią się od siebie na różnych płaszczyznach, co wpływa na długość podróży i jej wygodę dla pasażerów. Mamy duże autokary z miejscami do spania, klimatyzacją, toaletą, telewizją, a nawet dostępem do Wi-Fi.
Mniejsze lub starsze autokary mają ograniczony dostęp do powyższych udogodnień, ale i tak potrafią być komfortowe dla pasażera. Ważne są np. wygodne siedzenia, czy choćby ogólna sprawność i stan całego pojazdu. Jeszcze jedna sprawa, która ma spore znaczenia na przebieg i bezpieczeństwo całej podróży to oczywiście kierowca, a dobrego kierowcy nie zastąpi nawet najnowocześniejszy autokar.
Autobusy z napędem hybrydowym
Napędy inne niż te na paliwo staja się coraz szerzej stosowane, do tego stopnia, że już w autobusach i autokarach montuje się napędy hybrydowe. Póki co jeden Polski producent wypuszcza takie właśnie autobusy, jednak niestety nie jeżdżą one u nas, a głównie w Niemczech. Jednak możliwe, ze wkrótce i u nas autobusy miejskie będą napędzane takim napędem.
Niektórzy prywatni przewoźnicy już zrobili inwestycje w takie pojazdy hybrydowe i można je wynająć na wycieczkę, czy nawet przejazd zagraniczny. Niestety jednak kilka lat przyjdzie nam poczekać zanim stanie się to standardowym napędem montowanym w pojazdach dalekobieżnych takich jak autokar.